You are currently viewing Gdzie wyjechała wrocławska cegła…?

Gdzie wyjechała wrocławska cegła…?

Na początku lat 50. Wrocław stał się centralną cegielnią Polski Ludowej. Rocznie wywożono stąd nawet 165 milionów cegieł. Do połowy 1954 r. mury i ściany nośne na budowach Nowej Huty wykonywane były prawie wyłącznie z rozbiórkowej cegły wrocławskiej, taką informacje znajdziemy we wspomnieniach Tadeusza Binka z Dyrekcji Budowy Miasta Nowa Huta.

W tym samym czasie państwowa propaganda przekonywała wrocławian, że odbudowują Warszawę. Jak podaje Gregor Thum, pod koniec sierpnia 1953 roku Gazeta Robotnicza zorganizowała nawet konkurs z nagrodami. „Każdy wrocławianin daje 50 cegieł dla Warszawy – Pomagamy w budowie stolicy.” Tym którzy dostarczą ich najwięcej, obiecywano wycieczkę do Warszawy.

Wywózkę cegieł ze stolicy Dolnego Śląska nazywano legalnym lub urzędowym szabrem. W centrum Wrocławia wytyczono tymczasową linię kolejową, która prowadziła z Rynku do Dworca Świebodzkiego. Stamtąd cegły jechały już prosto do Krakowa, Kielc, Katowic, Warszawy pod nadzorem Miejskiego Przedsiębiorstwa Rozbiórkowego. We Wrocławiu zamiast Ziemie Odzyskane, mówiono często – ziemie wyzyskane.

Zdjęcia pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz strony www.polsa-org.pl

Dodaj komentarz